Friday, May 14, 2010

Visuelt business award 2010 to Halvors



Næringslivsprisen 2010

Design gir gjennomslagskraft for Tradisjonsfisk (Fotografene Kristin&Vibeke)
"Design gir gjennomslagskraft for Tradisjonsfisk" (Design helps achieve breakthrough for Trad Fish, my transl.) Courtesy for photos: Fotografene Kristin&Vibeke.)


Visuelt Business Award 2010 was given to Halvors Tradisjonsfisk, a small entrepreneurial firm located in Tromsø and it is preparing, packaging and distributing Norwegian fish to restaurants and some groceries and supermarkets. Halvors is a newcomer, established in 2000, but deals with traditional clipfish, "tørrfisk" (dried fish) from Lofoten, lutefisk etc. Clip fish is fish for baccalao and other uses, see some suggestions of recipes here.

This case shows how a skilled graphic design approach (from Tank design, Tromsø) can actually contribute to building an attractive and relevant identity, a good and differentiated packaging, a meaningful presentation and so forth in close collaboration together with entrepreneurs.
- You need to respect other kinds of expertise, said Halvor Hansen, one of the cofounders to me just after receiving the Næringslivsprisen (Business award) during the Visuelt award ceremony.

LEARNING LESSONS. Although not yet fully researched in academic ways, we may learn many things from this Halvors case. Here are three suggestions:

1. Working on a skilled design approach with designers and business entrepreneurs can help even a small trad business recreate and project itself - for example, as Halvors Tradisjonsfisk. Design can help create a distinct and attractive character and elegant, differentiated packaging. A skilled designing can also form the online material on the web so as to show and tell in sensuous ways the benefits of the offerings.
(In turn, this may signal and significantly help communication with actual and potential customers, dealers, own salespeople and workers, and other interests).

2. Exploring design work with a holistic take even when starting small. Think beyond - rather than just one separate design/business issue at the time.
(Fish enterprise is also designing the fish and sharing food recipes and possible dish designs).

3. Collaborating closely throughout the design/business process may include many relevant concerns and engage entrepreneurial managers and other specialists.
(Halvors Tradisjonsfisk for example has a key person who also is a cook employed and Halvor Hansen, the cofounder has worked in fisheries for years and traveled much, he told me).

Given the awarded design but also knowing about some of the challenges of continued quality delivery and distribution for small food producers, it will be interesting to see how Halvors Tradisjonsfisk is sustaining their design/business creative efforts in the future.

Hope to learn more from Halvors!

***

Jury statement and some background info in Norwegian:
Næringslivsprisen 2010 ble delt ut under Visueltdagene på Christiania Teater i Oslo 7. mai 2010. Prisen går til en bedrift eller organisasjon som har utviklet en ny visuell identitet som et strategisk virkemiddel for å skape en konsistent og helhetlig presentasjon av bedrift og/eller produkt. Det var mange sterke kandidater til Næringslivsprisen 2010 og HALVORS var i år klar vinner av denne prestisjetunge prisen.

JURYENS BEGRUNNELSE

Halvors Tradisjonsfisk har vist godt entreprenørskap ved å benytte design på en gjennomført måte, og har gjennom de gode resultatene de har oppnådd vist at design er en viktig bidragsyter for å øke omsetning, distribusjon og merkestyrke. Designet skaper oppmerksomhet gjennom sitt nøkterne og kvalitetsbevisste uttrykk, og har en moderne tilnærming til opprinnelse og tradisjon. Halvors Tradisjonsfisk har spesialisert seg på klippfisk og tørrfisk, og gikk fra å være restaurantleverandør til å entre dagligvarehandelen med det nye designet som hovedvirkemiddel. Gjennom sitt nye design har Halvors fått stor gjennomslagskraft, noe som var en klar målsetting for prosessen. Det prisvinnende designet er utviklet av Tank Design i samarbeid med Halvors, og juryen berømmer dem for et solid designarbeid med gode resultater.

Oslo, 08.05.2010

Kilder: egen deltakende observasjon som jurymedlem i Næringslivsprisen samt linker til Halvors tradisjonsfisk og til Visuelt vinner i denne kategori 2010.
Sources: Own participation as member of the jury of the Visuelt Business award, see also links to Grafill Visuelt and to Halvors Tradisjonsfisk above.


No comments: