Wednesday, May 26, 2010

Stek eller bli stekt: Strid om en singlet (in Norwegian)


Foto: Håvard Prestegården

Kan "kjendisbruk" av en singlet gi noen åndsverkrettigheter for kommersielle formål? Eller en god læringsmulighet for å sette igang noe. Vi snakker om en STEKEsinglet for salg, et mulig hett objekt denne sommeren!

Jeg stiller spørsmålet fordi Håvard Prestegården i Bergens Tidende (24.mai) forteller denne historien:
- Carl Eliassen (22) vant årets utgave av realityserien «Paradise Hotel».
På TV gikk han ofte rundt i en singlet med påskriften «stek! stek! stek!» og omtalte seg som en «stekare»
(se annen bloggpost, min anmerkn).
Nå har Eliassen startet nettbutikk hvor han selger kopier av signaturtrøyen.
I Bergen sitter tre økonomistudenter og føler seg snytt. De sier TV-kjendisen har stjålet ideen deres. Egentlig skulle de starte et samarbeid med Eliassen. Men nå opererer Paradise-vinneren på egen hånd.

Møttes på ferie
- Denne skjorten har jeg designet, forteller Sondre Holvik (21).
- For moro skyld lagde vi fire sånne singleter da vi skulle på ferie til Magaluf sist sommer. Der møtte vi Carl. Han la merke til singletene og syntes de var kule. Han spurte derfor om han kunne kjøpe en for noen shots i baren hvor han jobbet den sommeren, forteller Holvik.


Ifølge Prestegårdens reportasje i Bergens Tidende benekter Carl Eliassen at han har stjålet noen forretningsidé.
- Dette stemmer ikke i det hele tatt. Hvem er det som har brukt denne t-skjorten? Det er det jeg som har gjort. Uten meg ville den ikke hatt noen verdi. Jeg har rettighetene. Det de sier er fake, sier han.
- Hvordan skaffet du t-skjorten som ble brukt i Paradise Hotel?
- Jeg husker ikke helt. Eller jeg tror jeg fikk den av en jeg kjenner. Men jeg husker ikke navnet hans.

RESTEN av BT-artikkelen kan du lese via link under.

Sondre Holvik er forøvrig student ved BI Bergen. Og Sondres versjon av historien kan etter sigende bekreftes av flere kilder. (Har sjekket via egen kilde. Skylder å gjøre oppmerksom på at jeg kjenner gutta littegrann via familie).
Få derfor vite mer om denne historien bl.a. her:
http://www.bt.no/kultur/media/Full-krangel-med-Paradise-vinner-1089569.html

OPPDUKKENDE MULIGHET. Denne historien viser at ting som oppstår spontant og morsomt i en liten kompisgjeng faktisk kan slå an og bli til noe. Det kan vise seg å bli en oppdukkende forretningsmulighet. Eller en god læringsmulighet for videre entreprenørskap med venner på laget.

Vil du sjekke ut mer om den opprinnelige STEKsingleten, så finner du den på www.stek.no

No comments: