Saturday, November 21, 2009
Norwegian Form's Jacob prize 2009: Egil Haraldsen
Credit images/photos:
to the left - Roberto Di Trani, Norsk Form
in the middle and right - Egil Haraldsen, Norsk Form
Do you have a Dag Solstad book or another "October" book near you? Then it probably is Egil Haraldsen and Ellen Lindeberg in Exil design who designed its bookcover.
JACOB PRIZE. This week graphic designer Egil Haraldsen (b. 1952) received Norway's highest award for design and architecture, the Jacob prize, for his long achievements in visual design fields. Haraldsen has created and cocreated numerous book covers and cinema posters and served many clients well through creative collaboration over decades. He has also contributed to expressions beyond the brief and conventions.
EXAMPLE. Working recurrently with Solstad, a distinguished, contemporary writer, Egil Haraldsen is given considerable freedom, he tells Oslo's newspaper Aftenposten after the prize ceremony. It is worth noticing that Haraldsen for instance came up with the idea himself to put 'Dag Solstad', the author's name in parenthesis on the book cover, an interesting angle to Solstad's excellent and self-reflective authorship. See book cover above, from Eleventh novel, book eighteen.
Excerpt from interview with Norsk Form (in Norwegian):
- Hva er et godt bokomslag?
- Det må ville noe. Ikke være et forventet tapet, et gjesp. Det må skille seg ut, ha en idé, tanke, innfallsvinkel.
Det er ikke alltid lett. Haraldsen forteller at på slutten av 80-tallet ble designet temmet. Da begynte markedsavdelingene og forfatterne å ta mer kontroll.
- Forfattere er blitt opphøyd til guder. Noen ganger kan de komme med bilde og fonttype.
- Det er deprimerende at yrket designer ikke nyter mer respekt. Folk finner aldri på å krangle med en rørlegger eller skomaker. Men de krangler med en designer.
See full interview text in Norsk Form's website (see link below) by Katharina Dale Håkonsen.
JURY STATEMENT. Here is the jury statement (in NORWEGIAN):
Egil Haraldsen debuterte i 1983 etter utdannelse fra Grafisk avdeling/SHKS, og han har i et kvart århundre vært en av de virkelig toneangivende innen norsk bokdesign. Han driver eget
designstudio i Oslo – Exil design – og arbeider med grafisk design for kulturfeltet, hovedsaklig med bøker, filmplakater og tidsskrifter.
De fleste hjem har et utvalg av hans arbeider. Haraldsen har designet omslag for forfattere som
Dag Solstad, Kjell Askildsen, Tove Nielsen, Knut Faldbakken og Edvard Hoem. Han har definert
den visuelle profilen til forlaget Oktober og har også arbeidet med bokdesign og omslag for en
rekke andre forlag som Pax, Gyldendal, Cappelen, Aschehoug, Tiden, Kolon og Humanist.
Egil Haraldsens solide produksjon representerer en konvensjonell typografisk tradisjon og
presisjon. Samtidig søker han det ukonvensjonelle ved sin eksperimentering og reflekterte relasjon til samtid og subkultur. Hans repertoar er fra det sublime og rent typografiske til det fotografisk- illustrative og koloristisk eksessive. Egil representerer selvsikkerhet og distinkt egenart kombinert med respekt for det unike i tekst og kontekst for hvert prosjekt. Bøkene for Oktober og filmplakatene til Arthaus er utmerkede eksempler på organiske visuelle identiteter som vokser fram på grunn av langvarig, nært og respektfullt forhold mellom designer og oppdragsgiver. Kulturprodukter trenger ikke merkevarestrategi, men kvalitetsbevisst, kløktig og variert innholdsformidling som trigger sanser og nysgjerrighet.
Haraldsen er faglig fundamentalist, en vakthund for typografihåndverket, for viktigheten av
bokstavenes billedlegging av språket og en streng kritiker av faglig slapphet og selvtilfredshet. I hans debatterende og kverulerende ærlighet og satiriske humor ligger det en blod-alvorlig insistering på faglig kvalitet, kompetanse, meningsfylde, ærlighet og arbeidsmoral.
Egil Haraldsen øker tilgjengeligheten og livskvaliteten for et lesende, seende og tenkende
publikum, inspirerer kunder og samarbeidspartnere og er et utfordrende forbilde for grafiske
designere i alle aldre.
«Design oder nicht sein!»
(Source: via Norsk Form 19.11.2009. http://www.norskform.no/
See also a good interview in Aftenposten, by Thorleif Andreassen,
http://www.aftenposten.no/kul_und/article3382354.ece
Accessed 21.11.2009
Etiketter:
Awards,
collaborative endeavour,
Design,
Designer,
Oslo
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment